Szkoła Podstawowa im. Stulecia Odzyskania Niepodległości w Łopiennie

Ceremoniał szkolny

ROZDZIAŁ 10

CEREMONIAŁ SZKOLNY

 

§ 62

  1. Szkoła posiada ceremoniał szkolny.
  2. Ceremoniał szkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe i indywidualne zachowanie się uczniów, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych i innych uroczystościach szkolnych.
  3. Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości, głównego organizatora oraz specyfiki miejsca.
  4. Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
  5. Ceremoniał szkolny jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązującej do wychowania  w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
    1. Szkoła posiada własny sztandar.
    2. Sztandar znajduje się w zamykanej gablocie w holu szkolnym i udostępniany jest na uroczystości szkolne:

1)     rozpoczęcie roku szkolnego,

2)     ślubowanie klas pierwszych,

3)     uroczystości patriotyczne,

4)     zakończenie roku szkolnego.

  1. Godło znajduje się w centralnym punkcie każdej izby lekcyjnej, w gabinecie dyrektora, pokoju nauczycielskim, sekretariacie, bibliotece szkolnej, na dolnym korytarzu.
  2. Poczet sztandarowy wybierany jest spośród uczniów klasy programowo najwyższej w danym roku szkolnym.

10. Poczet sztandarowy składa się z pocztu głównego i zastępczego, po trzy osoby w każdym.

11. Uczestnictwo w poczcie sztandarowym jest zaszczytem, dlatego w jego skład wchodzą uczniowie o wzorowej postawie.

12. Kandydatów do pocztu sztandarowego przedstawiają wychowawcy klas dyrektorowi szkoły na początku czerwca danego roku szkolnego.

  1. Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego klas VIII następuje przekazanie pocztu sztandarowego następcom.
  2. Uczniowie, uczestnicząc w poczcie sztandarowym, powinni być ubrani odświętnie: uczeń – biała koszula, ciemne spodnie, uczennice – biała bluzka, ciemna spódnica lub ciemne spodnie.

15. Insygnia pocztu sztandarowego:

1)     biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym  w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,

2)     białe rękawiczki.

  1. Szkoła posiada własny hymn. Znajomość słów to jeden z ważnych obowiązków uczniowskich. Podczas wykonywania hymnu szkoły uczniowie zachowują się podobnie, jak w czasie wykonywania hymnu państwowego.
  2. Hymn państwowy wykonywany jest w czasie uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego.
  3. Uroczystości prowadzi dyrektor szkoły.

19. Prowadzenie uroczystości można powierzyć nauczycielom.

 

§ 63

  1. Schemat uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego:

2)   wejście dyrektora szkoły i zaproszonych gości,

3)   wprowadzenie pocztu sztandarowego i odśpiewanie hymnu,

3) przemówienie dyrektora szkoły,

4) przemówienie zaproszonych gości,

5) część artystyczna,

6) pożegnanie, zakończenie uroczystości,

  7) po wyjściu gości wychodzą uczniowie pod opieką nauczycieli.

  1. Zachowanie uczniów w trakcie oficjalnych uroczystości:

a)  wprowadzenie sztandaru

L.p.

Komendy

Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie

Poczet sztandarowy

Sztandar

 

1.

 

proszę o powstanie

 

Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru

 

przygotowanie do wejścia

 

postawa  „na ramię”

 

 

2.

 

"baczność" sztandar wprowadzić 

 

Uczestnicy w postawie
 "zasadniczej"

 

wprowadzenie   sztandaru

 

zatrzymanie na ustalonym miejscu

 

- w postawie "na ramię w marszu"

 

- postawa "prezentuj"

 

3.

 

"do hymnu"

 

jak wyżej

 

postawa”zasadnicza”

 

postawa "salutowanie w miejscu"

 

4.

 

„po hymnie”

 

uczestnicy w postawie
 "spocznij"

 

spocznij

 

- postawa "prezentuj"

 

- postawa "spocznij"

 

5.

 

można usiąść

 

uczestnicy siadają

 

spocznij

 

postawa "spocznij"

 

b)  wyprowadzenie sztandaru 

 

1.

 

„proszę o powstanie”

 

uczestnicy powstają przed wyprowadzeniem sztandaru

 

spocznij

 

postawa "spocznij"

 

2.

 

"baczność" sztandar wyprowadzić

 

uczestnicy w postawie
”zasadniczej „

 

postawa  „zasadnicza”

 

- wyprowadzenie sztandaru

 

postawa "zasadnicza"

 

postawa "na ramię w marszu"

 

3.

 

„spocznij”

 

uczestnicy siadają

 

 

 

c) ceremoniał ślubowania klas pierwszych

 

L.p.

 

Komendy

 

Opis sytuacyjny zachowania się uczestników

 

Poczet sztandarowy

 

Sztandar

 

1.

 

Proszę wstać

 

Uczestnicy wstają

 

 

 

2.

 

„baczność” sztandar wprowadzić

 

Uczestnicy w postawie zasadniczej

 

-wprowadzenie sztandaru,

zatrzymanie na ustalonym miejscu

 

-postawa "na ramię w marszu"

-postawa zasadnicza

 

3.

 

"do ślubowania"

 

Uczestnicy w postawie "zasadniczej" ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce na wysokości oczu)

 

Postawa "zasadnicza"

 

-postawa "prezentuj"

-postaw "salutowanie w miejscu"

 

4.

 

"po ślubowaniu"

 

Uczestnicy "spocznij" ślubujący opuszczają rękę

 

Postawa "spocznij"

 

-postawa "prezentuj"

 

-postawa "zasadnicza"

 

5.

 

"baczność"- sztandar szkoły wyprowadzić

 

Uczestnicy postawa "zasadnicza"

 

- postawa

„zasadnicza”

wyprowadzenie sztandaru

 

- postawa "zasadnicza"

- postawa "na ramię w marszu"

 

6.

 

spocznij

 

Uczestnicy siadają

 

 

 

 

3)Chwyty sztandaru:

-         postawa  „zasadnicza”  -sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.

-         postawa "spocznij"  sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie "zasadniczej". Chorąży i asysta w postawie "spocznij".

-         postawa "na ramię"  -chorąży prawą ręką ( pomagając sobie lewą ) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.

-         postawa „prezentuj „  z postawy "zasadniczej" chorąży podnosi sztandar prawą ręką i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia ( dłoń prawej ręki na wysokości barku). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie "zasadniczej".

-         salutowanie sztandaru w miejscu- wykonuje się z postawy   „prezentuj”- chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie "salutowania" przenosi sztandar do postawy "prezentuj."

-         salutowanie sztandarem w marszu  z położenia "na ramię" w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu.

Komendy: „ na prawo patrz” - pochyla sztandar, "baczność"- bierze sztandar na ramię.

 

Przekazanie sztandaru

§ 64

1. Ceremoniał przekazania opieki nad sztandarem, odbywa się w czasie uroczystego zakończenia roku szkolnego w bezpośredniej obecności dyrektora szkoły. Najpierw występuje poczet sztandarowy ze sztandarem, a następnie wychodzi nowy skład pocztu. Jako pierwszy zabiera głos dotychczasowy chorąży pocztu sztandarowego, który mówi:

 „Przekazujemy wam sztandar symbol Szkoły Podstawowej im. Stulecia Odzyskania Niepodległości .Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie naszą szkołę”.

 

2. Chorąży nowego pocztu sztandarowego odpowiada: 

„Przyjmujemy od was sztandar. Obiecujemy dbać o niego, sumiennie wypełniać swoje obowiązki i być godnymi reprezentantamiSzkoły Podstawowej im. Stulecia Odzyskania Niepodległości”.

 

3. Po tych słowach dotychczasowa asysta przekazuje insygnia. Chorąży salutuje sztandarem, nowy chorąży przyklęka na prawe kolano, całuje róg sztandaru, po tym następuje przekazanie sztandaru, następnie pozostałych oznak pocztu sztandarowego: rękawiczek i szarf. Po przekazaniu sztandaru stary skład pocztu sztandarowego dołącza do pozostałych uczniów w sali.